Parametr w roli głównej - bezpłatny webinar.
- Szczegóły
- Opublikowano: czwartek, 22, luty 2024
- SNM-OP
22 lutego 2024 Joanna Kozubal poprowadziła webinar "Parametr w roli głównej". Spotkanie poświęcone zostało różnym sposobom rozumienia i traktowania paramerów w zadaniach. Istnieje bowiem wiele sposobów rozumienia liter jako parametrów przez uczniów. Bazując na przykładach konkretnych zadań z parametrami wystepującymi wsród zagadnień z różnych działów matematyki omówione zostały nie tylko sposoby rozumienia parametrów, ale także metodologia rozwiązywania zadań z parametrami od prostych równań z jednym parametrem, poprzez równania i nierówności z wieloma parametrami, aż po zadania z funkcji kwadratowej, wykładniczej, wymiernej, czy też zadania z geometrii analitycznej i trygonometrii. Dla lepszej prezentacji analizy zadań prowadząca przygotowała aplety w aplikacji geogebra, co niewątpliwie uatrakcyjniło przekaz.
Pierwszy webinar w tym roku "O roli wzorów skróconego mnożenia""
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 13, luty 2024
- Joanna Kozubal
Szanowni Państwo
Serdecznie zapraszamy na pierwszy z tegorocznego cyklu bezpłatny webinar
O roli wzorów skróconego mnożenia,
który poprowadzi dr Anna Szpila - prodziekan Kolegium Nauk Przyrodniczych na Uniwersytecie Rzeszowskim.
Webinar odbędzie się 21 lutego 2024 o godz. 17.00
Przydatność wzorów skróconego mnożenia w myśleniu ogółu stanowi synonim użyteczności matematyki w życiu codziennym. Internet pełen jest memów typu „wygląda na to, ze minął Ci kolejny dzień bez potrzeby użycia wzoru skróconego mnożenia”. W mniemaniu wielu uczniów zapamiętanie tych wzorów jest zbędnym obciążaniem umysłu, bo przecież potęgowanie można zastąpić wielokrotnym mnożeniem. Dla maturzystów argumentem na „tak” jest pewnik pojawienia się na egzaminie zadań, których bez wzorów skróconego mnożenia nie da się rozwiązać. Argument ten jest jednak krótkotrwały, bo studenci stronią już od ich używania, a w wielu przypadkach nie pamiętają ich.
W trakcie wykładu będzie można dowiedzieć się, że wzorom skróconego mnożenia można nadać sens geometryczny stanowiący sposób na ich zapamiętanie. Zaprezentowane zostaną rozwiązania zadań związanych zarówno ze sprawnymi obliczeniami jak i zadania na dowodzenie. Słuchacz dowie się, że wzory skróconego mnożenia nie biorą się z niczego, ale w naturalny sposób pojawiają się w różnych rozumowaniach matematycznych. Istnieje jednak niebezpieczeństwo, że nie znając tych wzorów i nie mając wprawy w ich stosowaniu możemy nie zauważyć prawidłowości prowadzących do rozwiązania zadania.
Link do formularza za pomocą którego można zgłosić chęć udziału znajduje się pod linkiem formularz zapisów
Zapraszamy do udziału nauczycieli, uczniów, rodziców, którzy również mogą skorzystać z webinaru. Link aktywacyjny będzie rozsyłąny dzień przed zaplanoawnym webinarem do wszystkich zgłoszonych.
Kwartalink Edykacyjny
- Szczegóły
- Opublikowano: poniedziałek, 22, styczeń 2024
- Joanna Kozubal
Ukazał się już kolejny 114 numer Kwartalnika Edukacyjnego. Wydawcą czasopisma jest Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie
Najnowszy numer poświęcony jest w szczególny sposób problematyce oceniania w szkołach, tematowi tak szeroko dyskutowanemu w ostatnich miesiącach. Znajdziemy tam między innymi artykuły:
- Tomasza Szweda - Zrównoważone podejście do oceniania, (treść artykułu naszego stowarzyszeniowego Przyjaciela umieszczamy pod linkiem https://ke.pcen.pl/images/artykuly/114/01-KE114-TSzwed.pdf)
- Mariusza Kalandyka - Ocenianie szkolne jako szansa edukacyjna
- Gabrieli Wróbel Witajcie w naszej bajce… Utopia czy pomysł na szkołę?oraz wywiad z dyrektorem I LO w Rzeszowie Piotrem Wanatem oraz nauczycielką języka francuskiego w I LO – Agnieszką Mynart
i wiele innych.
W grupie artykułów PCEN i Otoczenie jest również artykuł Joanny Kozubal o konferenji Regionalnej "Matematyka. Spotkajmy się"
„Kwartalnik Edukacyjny” jest czasopismem naukowym. Za publikację tekstu o charakterze naukowym autorzy otrzymują 40 punktów na podstawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych MEiN. Materiały z działów W kręgu nowych idei, Z warsztatu badawczego. Innowacje oraz Dyskusje podlegają recenzji naukowej.
Kartka z kalendarza - 14 stycznia - Światowy Dzień Logiki
- Szczegóły
- Opublikowano: środa, 17, styczeń 2024
- Joanna Kozubal
Proklamowany na 40. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w 2019 roku, Światowy Dzień Logiki przypada w dniu urodzin Alfreda Tarskiego oraz w rocznicę śmierci Kurta Gödla. Są oni uważani za najważniejszych przedstawicieli logiki w historii. Celem dnia jest zwrócenie uwagi opinii publicznej i społeczności naukowej na to, jak ważne w naszym życiu, nauce oraz technologii jest logiczne myślenie. Ćwiczenie tej umiejętności jest istotne od najmłodszych lat. Rozwiązywanie łamigłówek i zagadek logicznych rozwija umysł oraz wyobraźnię.. Obchody mają na celu zwrócenie uwagi zarówno społeczności naukowych, jak i szeroko rozumianej opinii publicznej na wagę i praktyczne zastosowania logiki, której znaczenie dla rozwoju wiedzy, nauki i technologii jest zdecydowanie niedoceniane.
Czytaj więcej: Kartka z kalendarza - 14 stycznia - Światowy Dzień Logiki