Jak wesprzeć w nauce ucznia z dyskalkulią i innymi trudnościami? Wybrane metody
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 06, maj 2025
- Joanna Kozubal
Dyskalkulia, czyli specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, dotyczy od 3% do 7% uczniów. Choć występuje rzadziej niż dysleksja, jej wpływ na funkcjonowanie ucznia w systemie edukacyjnym jest znaczący. Brak odpowiedniego wsparcia może prowadzić do obniżonej samooceny, lęku przed matematyką oraz trudności w dalszej edukacji i życiu codziennym.
Dyskalkulia ma podłoże neurobiologiczne. Przyczyną są wrodzone nieprawidłowości w tych obszarach mózgu, które odpowiadają za zdolności matematyczne. W efekcie rozwój procesów psychicznych związanych z nabywaniem umiejętności matematycznych przebiega wolniej lub inaczej jakościowo, co prowadzi do istotnych różnic pomiędzy aktualnymi zdolnościami matematycznymi dziecka a tymi, które są odpowiednie dla jego wieku.
Warto odróżnić dyskalkulię od tzw. pseudodyskalkulii, która występuje, gdy dziecko nie jest w stanie wykazać swoich potencjalnych zdolności matematycznych wskutek zaburzeń emocjonalnych, choroby fizycznej, zmęczenia czy braków w wiadomościach.
Dokładne dane dotyczące liczby dzieci z zdiagnozowaną dyskalkulią w Polsce są ograniczone, jednak dostępne statystyki wskazują na rosnącą świadomość i diagnozowanie tego zaburzenia.
-
W latach 2021–2024 liczba uczniów z dyskalkulią przystępujących do matury z matematyki wzrosła z 634 do 956. Średnia zdawalność w tej grupie wynosiła około 50%, ale w 2024 r. zdawalność znacząco wzrosła - 66% zdających osiągnęło wynik pozytywny (warto byłoby się zastanowić co miało na to największy wpływ, wzrost świadomości i zmiana w metodach nauczania, czy może zmiany w dostosowaniach oceniania, czy inne czynniki?).
-
Szacuje się, że dyskalkulia dotyczy od 3% do 10% populacji, jednak ze względu na trudności diagnostyczne rzeczywista liczba osób z tym zaburzeniem może być wyższa.
Z uwagi na znaczący wpływ dyskalkulii na funkcjonowanie ucznia oraz rosnącą liczbę diagnoz, konieczne jest:
-
Wczesne rozpoznawanie trudności i odpowiednia diagnoza.
-
Indywidualne podejście do ucznia, uwzględniające jego specyficzne potrzeby.
-
Współpraca nauczycieli, rodziców i specjalistów w celu opracowania skutecznych strategii wsparcia.
-
Szkolenia dla nauczycieli w zakresie rozpoznawania i pracy z uczniami z dyskalkulią.
I tu SNM - OP przychodzi z pomocą. W dniu 13 maja 2025 r. o godz. 17.00 zapraszamy wszystkich zainteresowanych na szkolenie on-line: Jak wesprzeć w nauce ucznia z dyskalkulią i innymi trudnościami? Wybrane metody, które poprowadzi Małgorzata Gołębiowska.
Zapisy przez formularz dostępny pod linkiem: https://forms.gle/WfbPX6KXnmq57PMt7
Tylko kompleksowe podejście pozwoli na skuteczne wsparcie uczniów z dyskalkulią i innymi trudnościami w nauce, umożliwiając im pełne wykorzystanie swojego potencjału edukacyjnego.
Serdecznie zapraszamy.
Życzenia Wielkanocne
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 22, kwiecień 2025
- Joanna Kozubal
Z okazji Świąt Wielkiej Nocy życzymy wszystkim Nauczycielom Matematyki oraz sympatykom SNM Oddziału Podkarpackiego
⯑ spokoju i wytchnienia,
⯑ radości, która rośnie szybciej niż ciąg geometryczny,
⯑ wiary, która dodaje sił jak najlepszy wzór,
⯑ oraz zdrowia – niezmiennie i niezależnie od zmiennych!
Niech ten wyjątkowy czas przyniesie wiele rodzinnego ciepła i pozytywnej energii –
tak potrzebnych do rozwiązywania codziennych zadań,
nie tylko tych z podręcznika.
Wesołego Alleluja!
Zarząd SNM - OP
Finał XI Mistrzostw Polski w Obliczeniach na Sorobanie
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 08, kwiecień 2025
- Joanna Kozubal
Zaproszenie na finał XI Mistrzostw Polski w Obliczeniach na Sorobanie
Z radością zapraszamy na finał XI Mistrzostw Polski w Obliczeniach na Sorobanie, który odbędzie się
26 kwietnia 2025 roku w Instytucie Matematyki Uniwersytetu w Siedlcach (ul. 3 Maja 54, III
piętro). To wyjątkowe wydarzenie gromadzi najlepszych młodych mistrzów liczydła z całego kraju. Po
emocjonujących eliminacjach nadszedł czas na wielki finał, który będzie świętem nie tylko szybkiego
liczenia, ale także pasji do nauki i matematyki.
Oprócz zmagań konkursowych przygotowaliśmy również panel towarzyszący dla nauczycieli i
rodziców, podczas którego odbędą się dwa wyjątkowe wykłady:
• Dorota Saj z Samorządowego Centrum Nauczycieli Matematyki w Siedlcach wygłosi prelekcję
pt. „Magia liczenia, czyli podróż przez fascynujący świat matematyki” – inspirująca opowieść
o tym, jak rozbudzać matematyczne zainteresowania u dzieci i młodzieży.
• Gość specjalny: Krzysztof Chojecki – znany szerzej jako Pan Pi-stacja, nauczyciel matematyki
i twórca popularnych wideolekcji, wystąpi z wykładem: „Nie ważne, gdzie zaczynasz, ważne,
dokąd dotrzesz – czyli jak z miasteczka bez perspektyw udało mi się dotrzeć do 150 tysięcy ludzi
z wideolekcjami z matematyki”
– niezwykle osobista i motywująca historia powstania projektu Pi-stacja oraz innych
innowacyjnych inicjatyw edukacyjnych.
Krótko o naszych gościach
Dorota Saj - nauczycielka matematyki w szkole podstawowej. Doradca metodyczny w zakresie
matematyki w Samorządowym Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach.
Koordynator Międzynarodowego Konkursu Kangur Matematyczny w rejonie siedleckim.
Krzysztof Chojecki - nauczyciel matematyki będący w spektrum autyzmu. Współtwórca darmowego
projektu edukacyjnego Pi-stacja Matematyka (www.pistacja.tv). Jego wideolekcje odegrały ogromną
rolę podczas pandemii COVID-19 – korzystało z nich wtedy tysiące nauczycieli i uczniów w całej Polsce,
ratując edukację matematyczną w trudnym czasie zdalnego nauczania.
Laureat Listy 100 roku 2024, wyróżniającej osoby szczególnie zaangażowane w rozwój umiejętności
cyfrowych w Polsce. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli z wykorzystania nowoczesnych technologii w
edukacji. Współtwórca platform edukacyjnych:
www.stacjapi.pl/e8 oraz www.kursnaedukacje.pl. Występuje jako nauczyciel matematyki w programie
telewizyjnym Back to School: Prawdziwy Egzamin.
Patronat nad wydarzeniem:
Starosta Powiatu Siedleckiego, Prezydent Miasta Siedlce, JM Rektor UWS, Stowarzyszenie Nauczycieli
Matematyki, Soroban Foundation of Japan
Organizatorzy: Instytut Matematyki Uniwersytet w Siedlcach, Akademia Sorobanu
Współpraca: Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach
Wstęp wolny!
Serdecznie zapraszamy finalistów, rodziny, nauczycieli i pasjonatów matematyki!
Organizatorzy Mistrzostw
Zapraszamy do udziału w bezpłatnym webinarze "Rozwiązywanie równań i nierówności wykładniczych."
- Szczegóły
- Opublikowano: środa, 09, kwiecień 2025
- Joanna Kozubal
Serdecznie zapraszamy na bezpłatny webinar dr Svetlany MINCHEVY-KAMIŃSKIEJ poświęcony równaniom i nierównościom wykładniczym.
⯑ Data: 23 kwietnia 2025
⯑ Godzina: 17.00
⯑ Miejsce: Online - link zostanie przesłany po rejestracji za pośrednictwem formularza https://forms.gle/WfbPX6KXnmq57PMt7
Zapraszamy na bezpłatny webinar, podczas którego poznamy skuteczne metody rozwiązywania równań i nierówności wykładniczych, a także zobaczymy, jak bardzo funkcje wykładnicze są obecne w naszym codziennym życiu!
Funkcje wykładnicze, to nie tylko matematyka szkolna, uczymy się ich ponieważ spotykamy je w życiu codziennym w różnych sytuacjach, np.:
⯑ określając wzrost populacji lub inwestycji
⯑ badając rozprzestrzenianie się wirusów i bakterii
☢️ analizując rozpad promieniotwórczy pierwiastków
⯑ ustalając najkorzystniejsze dawkowanie leków w farmakokinetyce
⯑ obliczając procent składany w bankowości
Pierwszym uczonym, który badał funkcje wykładnicze, był John Napier (1550–1617), szkocki matematyk znany z wprowadzenia logarytmów. To właśnie dzięki jego pracom zaczęto rozumieć i stosować funkcje wykładnicze w matematyce i nauce.
⯑ Nie przegap okazji, by uporządkować wiedzę i zobaczyć, że funkcje wykładnicze to coś więcej niż wykres na kartce!
⯑ Zarejestruj się już dziś: link
Do zobaczenia na webinarze!
Bezpłatny webinar: Kule w przestrzeniach metrycznych
- Szczegóły
- Opublikowano: piątek, 28, marzec 2025
- Joanna Kozubal
Serdecznie zapraszamy na drugi z tegorocznego cyklu webinar pracowników Instytutu Matematyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Pierwszy O podzielności liczb, dzieleniu z resztą i kongruencjach poprowadziła dr Anna Szpila. W dniu 2 kwietnia 2025 o godz. 17.00, będziemy mieć możliwość wysłuchania dr hab. prof. UR Mirosławy Zimy, która swoje wystąpienie zatytułowała Kule w przestrzeniach metrycznych.
Link do zapisów: https://forms.gle/WfbPX6KXnmq57PMt