drugi_phone drugi_phone_landscape drugi_tablet drugi_main

Nowy Rok

Niech Nowy Rok przyniesie Wam radość w pracy,

zaangażowanie uczniów i spełnienie zawodowe.

Życzymy Wam, pełnych inspiracji lekcji, rozwoju i satysfakcji z efektów Waszej pracy,

Niech pasmo sukcesów trwa cały rok , a uśmiech i życzliwi przyjaciele zawsze Wam towarzyszą.

 Zarząd Oddziału Podkaprackiego SNM

 

Matematyczne choinki...

Czas przedświąteczny to okres w którym choć na chwilę należałoby troszkę zwolnić.

My nauczyciele możemy wykorzystać ten moment na zaciekawienie uczniów matematyką w niecodziennym wydaniu. 
Polecamy materiały do wykorzystania na zajęciach z uczniami związane z okresem świątecznym, choinką.

Aplety w geogebrze

Krzyżówka z choinką,, J. Rzeźnik: krzyżówka oraz choinka ze Szkolnych Blogów: matematyczna choinka

Zabawy edukacyjne z choinką (paraboliczną, bezwzględną, Pitagorasa, czy Sierpińskiego) -

propozycje zebrane przez Joannę Kozubal plik do pobrania

III Wojewódzki Konkurs Matematyczny 1 z 10.

Organizatorem konkursu jest Szkoła Podstawowa im. prof. Jana Czekanowskiego w Cmolasie oraz Podkarpacki Oddział Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki

Uczestnikami mogą być uczniowie klas IV-VIII wszystkich szkół podstawowych województwa podkarpackiego.

Termin/miejsce:

27 luty 2024r. (wtorek), godz. 10.00 – część pisemna on-line.

9 kwietnia 2024r. (wtorek) godz. 11.00 -część ustna, Szkoła Podstawowa im. prof. Jana Czekanowskiego w Cmolasie, 36-105 Cmolas 269

Zasady uczestnictwa:

1. Każdą szkołę podstawową może reprezentować, co najwyżej jeden uczeń, eliminacje szkolne przeprowadzają szkoły we własnym zakresie.

2. Zgłoszenie wraz ze zgodą rodziców/prawnych opiekunów należy przesłać pocztą lub faksem w nieprzekraczalnym terminie do 22 lutego 2024r. na adres Szkoły Podstawowej im. Prof. Jana Czekanowskiego w Cmolasie. Tel/fax 17 2837708. 

 Konkurs ma uczyć i bawić, mobilizować do rozwijania swoich pasji, dawać szansę osiągnięcia sukcesu. Rozwijać takie umiejętności jak: wnioskowanie, analizę i syntezę, dostrzeganie prawidłowości, czytanie i słuchanie ze zrozumieniem. Są to umiejętności zdobywane na lekcjach matematyki, a niezbędne w życiu codziennym.

Z pełną wersją regulaminu można się zapoznać tutaj: regulamin_2024

 

Życzenia Świąteczne i Noworoczne.

\

 

Szanowni Państwo! Drodzy Nauczyciele!

 

W oczekiwaniu na Wigilię Bożego Narodzenia, niech Wasze serce napełni nadzieja i radość.

Życzymy niegasnącej pasji, mądrości i wiedzy, 

niewyczerpanych pokładów zdrowia, cierpliwości i szczęścia.

Życzymy radosnych momentów w gronie najbliższych,

dystansu do świata w tym szczególnym czasie i worka wspomnień,

które pozostaną z Wami na kolejne lata.

Wesołych Świąt!

 

Zarząd Oddziału Podkarpackiego SNM

 

 

Czym zasłynął Leonardo Pisano znany jako Fibonacci?

Leonardo Pisano, czyli Leonardo z Pizy znany również jako Fibonacci ( od łacińskiego filius Bonacci – syn Bonacciego) urodził się ok. 1175r w Pizie. Jego ojciec Gugliemo (Wilhelm) Bonacci był urzędnikiem państwowym i w roku 1192 otrzymał posadę celnika w Bugii – mieście położonym na śródziemnomorskim wybrzeżu Afryki. Bugia (dziś Bidżaja w Algierii) była zamorską kolonią Pizy.


Leonardo dołączył do ojca i miał rozpocząć karierę kupca. W tym celu uczył się rachunków, ponieważ każda z republik operowała własną walutą i kupcy musieli przeliczać swoje środki na odpowiednie jednostki. Należało dokonywać obliczeń codziennie – zgodnie z podawanym kursem danej waluty. Właśnie w Bugii Fibonacci po raz pierwszy zetknął się z cyframi arabskimi ( do tej pory znał tylko system rzymski). W związku z prowadzeniem interesów Fibonacci wiele podróżował. Dotarł do Egiptu, Syrii, Grecji, był również na Sycylii oraz w Prowansji. Chciał również poznać nowe metody prowadzenia obliczeń, dlatego wszędzie tam, gdzie przebywał spotykał się z matematykami. Na przełomie wieków wrócił do Pizy, gdzie próbował spisać wszystko, czego dowiedział się podczas podróży. W ten sposób powstało dzieło „Liber abacci” (wydane w 1202r.), poświęcone praktycznym zastosowaniom metod rachunkowych z użyciem cyfr arabskich.

Fibonacci pomagał (często nieodpłatnie) obywatelom miasta w prowadzeniu rachunków, za co został nagrodzony dożywotnią pensją przez Republikę Pizy. Zmarł w 1250 roku. Fibonacci wywarł ogromny wpływ na rozwój matematyki świata zachodniego. Był jednym z najwybitniejszych uczonych swoich czasów. Jednak najbardziej zasłynął opisując problem rozmnażania się królików , który doprowadził go do odkrycia ciągu liczb znanego dziś na całym świecie jako ciąg Fibonacciego. Jakie to liczby? Zadanie prowadzące do nich brzmiało następująco: Pewien człowiek trzymał w zamkniętym kojcu parę królików. Chcemy wiedzieć, z ilu par będzie składać się po roku jego hodowla, jeśli wiemy, że w naturze tych zwierząt leży wydawanie na świat nowej pary w ciągu miesiąca, a para ta stanie się płodna po upływie następnego miesiąca.

Na początku mamy jedną parę, po miesiącu nadal jedną, po dwóch miesiącach dwie, po trzech 3, po czterech 5 itd. Łączna liczba par królików zliczana co miesiąc tworzy ciąg liczb: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, itd.

Jak powstają kolejne liczby, czyli wyrazy tego ciągu? 

Można zauważyć, że kolejne wyrazy, począwszy od trzeciego powstają przez dodanie dwóch poprzednich.

Liczby Fibonacciego mogą zainteresować nie tylko matematyków. Występują one powszechnie w naturze, przyrodzie i społeczeństwie, znana jest też złota proporcja (złoty stosunek) mające szerokie zastosowanie w architekturze, muzyce, a także w inwestycjach giełdowych.