drugi_phone drugi_phone_landscape drugi_tablet drugi_main

Jak wesprzeć w nauce ucznia z dyskalkulią i innymi trudnościami? Wybrane metody

Dyskalkulia, czyli specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, dotyczy od 3% do 7% uczniów. Choć występuje rzadziej niż dysleksja, jej wpływ na funkcjonowanie ucznia w systemie edukacyjnym jest znaczący. Brak odpowiedniego wsparcia może prowadzić do obniżonej samooceny, lęku przed matematyką oraz trudności w dalszej edukacji i życiu codziennym.

Dyskalkulia ma podłoże neurobiologiczne. Przyczyną są wrodzone nieprawidłowości w tych obszarach mózgu, które odpowiadają za zdolności matematyczne. W efekcie rozwój procesów psychicznych związanych z nabywaniem umiejętności matematycznych przebiega wolniej lub inaczej jakościowo, co prowadzi do istotnych różnic pomiędzy aktualnymi zdolnościami matematycznymi dziecka a tymi, które są odpowiednie dla jego wieku.

Warto odróżnić dyskalkulię od tzw. pseudodyskalkulii, która występuje, gdy dziecko nie jest w stanie wykazać swoich potencjalnych zdolności matematycznych wskutek zaburzeń emocjonalnych, choroby fizycznej, zmęczenia czy braków w wiadomościach.

Dokładne dane dotyczące liczby dzieci z zdiagnozowaną dyskalkulią w Polsce są ograniczone, jednak dostępne statystyki wskazują na rosnącą świadomość i diagnozowanie tego zaburzenia.

  • W latach 2021–2024 liczba uczniów z dyskalkulią przystępujących do matury z matematyki wzrosła z 634 do 956. Średnia zdawalność w tej grupie wynosiła około 50%, ale w 2024 r. zdawalność znacząco wzrosła - 66% zdających osiągnęło wynik pozytywny (warto byłoby się zastanowić co miało na to największy wpływ, wzrost świadomości i zmiana w metodach nauczania, czy może zmiany w dostosowaniach oceniania, czy inne czynniki?). 

  • Szacuje się, że dyskalkulia dotyczy od 3% do 10% populacji, jednak ze względu na trudności diagnostyczne rzeczywista liczba osób z tym zaburzeniem może być wyższa.

Z uwagi na znaczący wpływ dyskalkulii na funkcjonowanie ucznia oraz rosnącą liczbę diagnoz, konieczne jest:

  • Wczesne rozpoznawanie trudności i odpowiednia diagnoza.

  • Indywidualne podejście do ucznia, uwzględniające jego specyficzne potrzeby.

  • Współpraca nauczycieli, rodziców i specjalistów w celu opracowania skutecznych strategii wsparcia.

  • Szkolenia dla nauczycieli w zakresie rozpoznawania i pracy z uczniami z dyskalkulią.

    I tu SNM - OP przychodzi z pomocą. W dniu 13 maja 2025 r. o godz. 17.00  zapraszamy wszystkich zainteresowanych na szkolenie on-line: Jak wesprzeć w nauce ucznia z dyskalkulią i innymi trudnościami? Wybrane metody, które poprowadzi Małgorzata Gołębiowska.

    Zapisy przez formularz dostępny pod linkiem: https://forms.gle/WfbPX6KXnmq57PMt7 

Tylko kompleksowe podejście pozwoli na skuteczne wsparcie uczniów z dyskalkulią i innymi trudnościami w nauce, umożliwiając im pełne wykorzystanie swojego potencjału edukacyjnego.

Serdecznie zapraszamy. 

Kontakt